Wat gaan we daarvoor doen?
Specifiek voor kinderen geldt dat ze veilig, gezond en kansrijk op moeten kunnen groeien. Verschillen in afkomst of achtergrond mogen daarbij niet uitmaken. Dit is natuurlijk in de eerste plaats een verantwoordelijkheid voor hun ouders, maar als het nodig is kunnen ook zij rekenen op steun van de gemeente en welzijnsorganisaties. Ook het maatschappelijk middenveld kan hierbij een rol spelen.
De gemeente ontvangt jaarlijks circa 4.500 aanvragen voor jeugdhulp. Van deze 4.500 aanvragen komen er ongeveer 1.100 binnen via de eigen lokale toegang (jeugdteam) en 3.400 via externe verwijzers (huisarts, gecertificeerde instellingen, medisch specialist). Circa 2.000 jeugdigen ontvangen jaarlijks geïndiceerde jeugdhulp.
De regiovisie biedt een richting voor de komende jaren en is opgesteld door de H10 gemeenten. Het doel van de regiovisie is de transformatiebeweging naar een duurzaam en versterkt jeugdhulpstelsel kracht bij te zetten. Daarmee willen de gemeenten inzetten op een continue verbetering van de jeugdhulp en daarbij de kosten beheersbaar maken. De regiovisie beschrijft 5 ambities met als doel goede en betaalbare hulp voor de jeugdigen, voor nu en in de komende jaren. Grip op kwaliteit en kosten gaan daarbij hand in hand.
- Versterken van het gewone opvoeden en opgroeien
- Tijdig inzetten van passende hulp
- Kinderen en jongeren groeien zo thuis mogelijk op
- Duurzaam veilig opvoeden (zie hiervoor 6.82)
- Jeugdhulp en onderwijs werken effectief samen
We komen met een voorstel voor de mogelijkheden om de afbakening van de jeugdhulp, vooruitlopend op een wijziging van de Jeugdwet op dit punt, vorm te geven. Het verlagen van de administratieve lasten in de gehele keten heeft doorlopend aandacht bij het contracteren van jeugdhulp.
Lokaal wordt de verbinding gelegd met het Sociaal Kompas en lokaal jeugdbeleid. In 2023 wordt er een actualisatie van het lokale jeugdbeleid opgeleverd. Een onderdeel van het jeugdbeleid is het versterken van de regiefunctie door de gemeente, bij multi-problematiek en wanneer de inwoner en zijn omgeving daar niet zelf toe in staat is.
Stand van zaken:
In het najaar wordt de afbakening van de jeugdwet en het normaliseren met de raad en belanghebbenden vorm gegeven vooruitlopende op het landelijke traject in lijn met de landelijke hervormingsagenda jeugd. In 2023 hebben alle gemeenten zich geconformeerd aan de contractstandaarden jeugd waarmee de administratieve lasten worden teruggebracht. In het najaar van 2023 wordt een voorstel aan de raad voorgelegd om lokaal, laagdrempelig hulpaanbod voor jeugd te versterken ook in relatie tot de toegang conform de hervormingsagenda jeugd. In de pilot jeugd is de regiefunctie vormgegeven en wordt doorontwikkeld in lijn met het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. |
---|
Acties 2023 | Status |
---|---|
Het onderzoeken van mogelijkheden om de afbakening van de jeugdhulp, vooruitlopend op een wijziging van de Jeugdwet op dit punt, vorm te geven. | |
De regiefunctie van de gemeente wordt verder doorontwikkeld, rekening houdend met de Wet Aanpak Multi-problematiek Sociaal domein (WAMS). | |
Het versterken toegang tot jeugdhulp, door de samenwerking tussen de gemeentelijke toegang, de huisartsen en de praktijkondersteuners jeugd te verbeteren. |
Toelichting afwijkingen acties:
Voor de afbakening en het normaliseren is sprake van een afhankelijkheid van de hervormingsagenda jeugd en het wetgevingstraject van het Rijk. De hervormingsagenda is uiteindelijk medio mei 2023 gereed gekomen. Regionaal wordt in H10-verband gekeken naar wat vooruitlopend op de uitwerking van de Hervormingsagenda gedaan kan worden. Dit is een gezamenlijke opgave van gemeenten en aanbieders. |
---|
Vooruitblik:
De energie wordt gericht op wat lokaal wel haalbaar is. |
---|