Wat gaan we daarvoor doen?
De gemeente streeft naar een geleidelijke mobiliteitstransitie met duurzame mobiliteit. Het openbaar vervoer is daarom een belangrijke pijler onder de bereikbaarheid van de gemeente. In het grootste deel van de gemeente wordt het openbaar vervoer verzorgd door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In Stompwijk is de Provincie Zuid-Holland verantwoordelijk. Verder verzorgt welzijnsorganisatie Woej een busdienst in de delen van Leidschendam die minder goed door het reguliere openbaar vervoer worden bediend; de gemeente verleent hiervoor subsidie.
De gemeente bekijkt samen met de vervoerders hoe het aanbod van openbaar vervoer zoveel mogelijk op maat kan worden gemaakt en er wordt gewerkt aan het behouden en beter benutten van het bestaande openbaar vervoer. Hierbij houdt de gemeente aandacht voor het sociale belang en de betaalbaarheid van vervoer.
Stand van zaken:
Eind mei heeft de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg het definitief Masterplan Bereikbaarheid CID Binckhorst, inclusief voorkeursbesluit vastgesteld. Ook de raden van de gemeenten Rijswijk en Den Haag hebben er in juni mee ingestemd. Het plan wordt tot en met het najaar van 2025 verder uitgewerkt. In samenwerking met belanghebbenden, onderzoekt de gemeente al enige tijd of en zo ja, hoe de implementatie van een automatisch rijdende OV-shuttle tussen station Mariahoeve en de Mall of the Netherlands mogelijk is. Het daartoe opgeleverde implementatieplan vindt de gemeente onvoldoende robuust om over te gaan tot implementatie. Een nader gesprek hierover met belanghebbenden volgt. |
---|
Acties 2023 | Status |
---|---|
De gemeente maakt zich samen met omwonenden en belanghebbenden hard voor een goede en veilige inpassing van het OV vanuit de Binckhorst naar en door Voorburg West. | |
Deelnemen aan het MIRT-Programma Bereikbaarheid Rotterdam-Den Haag en aan MIRT Verkenning Central Innovation District (CID). | |
Een proactieve rol pakken in de regio en inzet (in MRDH-verband) op het Transitieprogramma OV en Corona, waarbij de daling van het OV-gebruik als gevolg van Corona zoveel mogelijk wordt opgevangen (vooralsnog 2023 en 2024). | |
Inzet op verbetering van bereikbaarheid van de Westfield Mall of The Netherlands per OV. | |
Implementatie van automatisch rijdende OV-shuttle tussen station Mariahoeve en Westfield Mall of the Netherlands door onder meer uitvoering van infrastructurele aanpassingen. | |
Beoordelen de Vervoersplannen eind 2023 en verder. Deze dienstregelingen gaan jaarlijks rond medio december in en worden rond de zomer voorbereid. Doorgaans kunnen gemeenten zienswijzen indienen. | |
Aan de raad voorleggen van de voorkeursvariant masterplan bereikbaarheid CID Binckhorst. |
Toelichting afwijking acties:
Inmiddels heeft de gemeente een Procesmanager aangetrokken die aan de slag gaat met een betere, duurzame, bereikbaarheid van de Mall of the Netherlands. Het college heeft de raad met een raadsbrief (kenmerk 3439, 11 juli 2023) geïnformeerd over de mobiliteitsaanpak Mall of the Netherlands en omgeving. In samenspraak met stakeholders, wordt nu niet overgegaan tot implementatie van een automatisch rijdende OV-shuttle tussen station Mariahoeve en Mall of the Netherlands. Dit blijkt financieel en technisch nu niet haalbaar. De gemeente wil komend jaar de ontwikkelingen van de geplande automatisch rijdende OV-shuttle bij Rotterdam The Hague Airport afwachten om op basis daarvan de mogelijkheden voor gemeente Leidschendam-Voorburg opnieuw te bezien als onderdeel van de visie op de bereikbaarheid van de Mall of the Netherlands. |
---|