Wat gaan we daarvoor doen?
Leefbaarheid in relatie tot verkeer verdient de komen de jaren extra aandacht. We willen samen met de bewoners het Damcentrum autoluw maken. We kijken daarbij naar mogelijkheden van een herinrichting, waarbij de auto te gast is en onderzoeken of een milieuzone hieraan kan bijdragen.
We brengen de gesprekken op gang met relevante partijen om te komen tot een gezamenlijk initiatief ter ondertunneling van de Utrechtsebaan tot Huygenstunnel.
Met subsidie van het Rijk en de MRDH wordt een aantal extra verkeersveiligheidsprojecten voorbereid om de positie van (kwetsbare) weggebruikers te verbeteren. Hindernissen voor fietsers en voetgangers nemen we weg door veilige en comfortabele fiets- en wandelpaden en het optimaal inrichten van kruispunten. We stellen een actieplan verkeersveiligheid op, met veel aandacht voor participatie. In Stompwijk starten we in we met de herinrichting van de Dr. van Noortstraat om deze autoluw te maken, nu de nieuwe rondweg in gebruik genomen is.
Deelmobiliteit en elektrisch rijden blijven we stimuleren. Wel gaan we strenger handhaven om overlast van deeltweewielers te verminderen.
We verbeteren de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg per fiets door de regionale fietsroutes Velostrada (Voorburg Noord – Binckhorst) en het Trekfietstracé (Westvlietweg – Binckhorst).
Stand van zaken:
Het plan van aanpak voor Damcentrum is in het tweede kwartaal van 2023 gestart. Onderzoek naar de pilot Milieuzone Damcentrum start in de 2e helft van 2023. In dit onderzoek wordt ook de potentie van logistieke hubs en slimme bevoorrading meegenomen. De gemeente Leidschendam-Voorburg wil samen met buurgemeenten een lange termijn verkenning maken voor het gebied binnen de Haagse agglomeratie dat doorsneden wordt door de A12 en het naastgelegen spoor. Doel is een groot en binnen de Haagse agglomeratie centraal gelegen en goed bereikbaar ontwikkelgebied te creëren waar in de toekomst geleefd, gewerkt, geleerd en gewoond kan worden. De gesprekken met de buurgemeenten gericht op het verkennen van deze majeure lange termijn opgave lopen, waarbij we als gezamenlijke overheden ook nadrukkelijk de samenwerking zoeken (en vinden) met de kenniswereld en met ruimtelijke ontwerpers. De extra verkeersveiligheidsprojecten die in voorbereiding zijn, zijn opgenomen in het Uitvoeringsprogramma van het Verkeers- en Vervoerplan 2023. Daarnaast is verbetering van de verkeersveiligheid een vast onderdeel bij beheer en onderhoud van de openbare ruimte en in ruimtelijke plannen. In het kader van het actieplan verkeersveiligheid zijn met de zogenaamde wijkprikker aandachtspunten opgehaald. In het najaar van 2023 wordt gewerkt aan het opstellen van het actieplan Verkeersveiligheid. Medio eerste kwartaal van 2024 wordt het plan ter vaststelling naar de gemeenteraad verzonden. De herinrichting van de Dr. Van Noortstraat is in voorbereiding. De planning is om in het vierde kwartaal te starten met de uitvoering van de ondergrondse werkzaamheden. Op het gebied van deelmobiliteit wordt momenteel een verkenning met de buurgemeenten uitgevoerd met als doel waar mogelijk regionaal samen te werken, zodat deelmobiliteit voor gebruikers en aanbieders zo eenvoudig en eenduidig mogelijk wordt. Het aantal aanbieders van deeltweewielers is momenteel beperkt, waardoor de overlast van fout geparkeerde voertuigen is afgenomen. Het aantal laadpalen wordt verder uitgebreid, volgend op de extra vraag. Sinds april is het mogelijk om elektrische auto’s op te laden vanaf een privaat oplaadpunt, terwijl deze op een openbare parkeerplaats geparkeerd staat. Het concept voorontwerp voor de Velostrada tussen Binckhorst en station Den Haag Laan van NOI is door het college vrijgegeven voor inspraak. Vaststelling van het voorontwerp is voorzien in het vierde kwartaal van 2023. Voor het tracé van de metropolitane fietsroute van Pijnacker naar Den Haag volgt in het najaar van 2023 nader onderzoek naar de oversteek over de Vliet ter hoogte van de Nieuwe Tolbrug. In de programmabegroting 2023-2026 is de motie Kwaliteitsimpuls openbare ruimte aangenomen. Om hier uitvoering aan te geven is onder andere een extra toezichthouder aangenomen, die de werkzaamheden controleert die buiten uitgevoerd worden. Daarnaast rijdt er een extra reparatiewagen, die ingezet wordt op achterstallig onderhoud naar aanleiding van gedane inspecties. Hier zijn 25 tekeningen (verdeeld over de wijken) van gemaakt met punten die aandacht behoeven, zoals wortelopdruk, verzakkingen en tegels die omhoogsteken (gevaarlijke situaties). Van die 25 tekeningen zijn er nu 10 aangepakt en uitgevoerd. |
---|
Acties 2023 | Status |
---|---|
Start herinrichting Dr. van Noortstraat | |
Opstellen actieplan verkeersveiligheid | |
Plan van aanpak maken voor het onderzoeken van de mogelijkheden om Damcentrum autoluw te maken door middel van herinrichting | |
Milieuzone onderzoeken op effectiviteit en haalbaarheid en betrekken bij (effect)onderzoek milieuzones voor de gehele gemeente | |
We maken het thuis opladen van de elektrische auto makkelijker door het toestaan van een EV-kabelgoot |
Toelichting afwijkingen acties:
Door onvoorzien vertrek van de projectleider van het actieplan Verkeersveiligheid is enkele maanden vertraging opgetreden. De werkzaamheden zijn sinds de zomer weer opgepakt. De verwachting is dat voor het einde van 2023 een actieplan ter besluitvorming kan worden opgeleverd. |
---|